Dane Głównego Urzędu Statystycznego nie pozostawiają złudzeń. Wbrew informacjom dotyczącym wzrostu polskiej gospodarki wiele osób nadal pracuje poza granicami kraju. Zdarza się, że niejednokrotnie pozostając w Wielkiej Brytanii czy Niemczech, korzystają z kredytów zaciągniętych jeszcze w Polsce. Jaka jest zależność pomiędzy uzyskiwaniem dochodów za granicą i spłacaniem rat w polskim banku? Tłumaczymy zawiłości tego zagadnienia. Sprawdź, czy możesz zaciągnąć kredyt w Polsce.
Kredyt w Polsce dla osób pracujących za granicą – regulacje
Opisywany problem reguluje dyrektywa wydana przez Komisję Nadzoru Finansowego. Dokument opublikowany w 2014 roku zawiera informacje, że kredyt zaciągnięty w Polsce przez osobę pracującą poza granicami kraju musi być wzięty w walucie, w jakiej kredytobiorca osiąga dochody. Zgodnie z tymi wymogami formalnymi zarabiając w euro mamy przymus korzystania z kredytu w tej właśnie walucie. Ze sporymi problemami borykają się zatem ci, którzy wyjechali za granicę, by sfinansować zakup domu lub mieszkania. Oferta firm z branży pożyczkowej dla takich odbiorców uległa znacznemu pomniejszeniu. Nie oznacza to jednak, że nie mogą oni liczyć na pomoc polskich instytucji finansowych.
Pożyczka dla osób pracujących za granicą
Pozyskanie odpowiednich środków jest stosunkowo łatwe wtedy, gdy w czasie pobytu za granicą zarabia się w euro. Dzieje się tak dlatego, że to waluta rozliczeniowa akceptowana w czasie transakcji finansowych dokonywanych w wielu europejskich krajach. Problem pojawia się wtedy, gdy dochód uzyskiwany za granicą wypłacany jest w funtach szterlingach czy koronach norweskich. Wówczas ubieganie się o kredyt staje się znacznie trudniejsze. Dlatego właśnie tak istotne jest dokładne rozeznanie rynku, zanim podejmiemy decyzję o zaciągnięciu kredytu w czasie pracy za granicą. Warto też zadbać o skompletowanie niezbędnych dokumentów. Jakich?
Pracuję za granicą chcę wziąć kredyt w Polsce – jakie dokumenty są potrzebne?
W pierwszej kolejności musimy przedstawić w banku umowę lub kontrakt z pracodawcą. Ponadto należy przygotować zaświadczenie o dochodach. W tym zakresie akceptuje się takie źródła dochodu jak umowa o pracę, renty czy emerytury. Większe problemy występują w czasie prowadzenia własnej działalności. Koniecznością jest też przygotowanie wykazu wpłat na konto w okresie co najmniej trzech miesięcy wstecz. Nad wyraz często urzędnicy pytają też o raport z biur informacji kredytowej działających w kraju, w którym uzyskujemy dochody.
Kredyt gotówkowy dla pracujących za granicą
Kolejnym ważnym wymogiem w trakcie starania się o kredyt dla osoby pracującej za granicą jest tłumaczenie dokumentów. Wszystkie niezbędne druki muszą zostać przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Można także wykonać inny ruch. Chodzi o to, by ubiegać się o kredyt z inną osobą, zarabiającą w Polsce w złotówkach. Wówczas o wiele łatwiej otrzymać wnioskowaną pomoc finansową, ale nie każdy może pozwolić sobie na takie rozwiązanie. Jest to tym bardziej niepewne, że współkredytobiorca musi pozytywnie przejść przez badanie zdolności kredytowej. Podsumowując zatem kwestię ubiegania się o kredyt dla osoby pracującej za granicą – procedura ta jest czasochłonna i skomplikowana. Dodatkowo nie każdy wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie.